Wednesday 21 October 2015

Filled Under:
,

4 Alasan Mintak MC Paling Biasa Dan Paling Berkesan. no 4 Jangan cuba-cuba nak Try!



Hari ini adalah hari terakhir cuti sekolah. Ramai orang yang mengeluh kerana pada hari Isnin nanti, mereka terpaksa kembali ke medan perang di lebuhraya utama bertarung dengan pemandu lain yang turut sama tertekan kerana kesesakan jalan raya. Sekarang ni, mereka berasa bahagia sebab jalan raya tidaklah sesesak mana sebab tak perlu hantar kanak-kanak pergi sekolah awal-awal pagi. Bila jalan dah jem, otak kita pun naik serabut. Bila otak dah serabut, mulalah malas nak pergi kerja. Tapi malas-malas pun bukannya boleh ponteng kerja begitu saja. Satu cabaran yang harus ditempuhi jika malas nak pergi kerja tetapi kita sihat walafiat adalah bagaimana hendak berlakon di hadapan doktor untuk meminta cuti sakit. Maka hari ini kita akan membincangkan alasan-alasan umum yang sering kita gunakan untuk mendapatkan MC. Ayuh teruskan membaca.

1) Demam

Ini adalah alasan yang paling umum, paling biasa, paling kerap dan juga paling LAME untuk digunakan bagi mendapatkan MC. Alasan ini terlalu popular sehinggakan keberkesanannya semakin menurun. Cabaran utama yang harus diatasi adalah bagaimana untuk membuktikan kepada doktor yang kita ni 'demam'. Masa dulu-dulu, termometer tak kiralah termometer ketiak mahupun eshol digunakan untuk mengambil suhu badan. Teknik ini boleh dieksploitasi di mana sebelum masuk jumpa doktor kita boleh gosok ketiak laju-laju sehingga panas lalu mempengaruhi bacaan suhu. Kalau jenis yang mengamalkan seks luar tabii lagilah senang nak panaskan bontot. Lepastu kalau doktor cakap suhu normal, cakap kau dah makan panadol sebelum datang. Doktor yang berlagak tahu akan cakap, "hmm itulah sebabnya suhu awak normal".

Tapi la ni, depa tak pakai dah termometer lagu tu. Sekarang ni guna gajet MIB letak sipi-sipi kat dahi terus keluar bacaan secara digital. Nak menipu pun dah susah. Kalau kau pergi klinik swasta buat muka cute kenyit mata sikit-sikit bolehla jugak kau still dapat MC. Tapi cuba kau pergi klinik kerajaan tak mungkin kau akan dapat MC. Paling hebat pun kau dapat timeslip. Especially kalau kau jumpa doktor garang bini Anas, Zaahirah. Jadi jika anda ingin mencuba nasib di klinik kerajaan, gunakan taktik ini. Selepas mandi, jangan keringkan badan dan terus duduk bawah aircond dan kipas yang dibuka secara maksimum. Insyaallah anda akan demam betul-betul dan terus dapat MC lebih daripada satu hari.

2) Sakit perut

Ini pula adalah alasan feveret aku. Setakat ini, aku tidak pernah gagal mendapatkan MC menggunakan taktik ini. Ini kerana jika anda hebat berlakon, doktor-doktor tak akan tahu yang anda sekadar berpura-pura. Berikut adalah sketsa lakonan kembali untuk panduan anda:

Doktor: Ya sakit apa ya?

Pesakit: Saya...saya cirit birit doktor. Pagi ni je dah 4 kali saya masuk tandas. Tadi sebelum sampai giliran saya pun tercirit lagi.... (buat muka berkerut dan tekan perut)

Doktor: Hmm. Awak makan apa malam tadi? Famili awak lain kena tak?

Pesakit: Entahlah. Malam tadi makan Lala Masak Pedas di Restoran Yus. Mak saya pun makan tapi tak perasan pula... (kena sebut nama restoran untuk memantapkan lakonan)

Doktor: Awak ada alahan apa-apa ke? Mungkin dia tak basuh bersih-bersih masakan tu. Tak apa saya bagi awak Riboflofin Kolomangerat (dia sebut nama saintifik untuk air garam kot) dan ubat cirit birit serta MC sehari.

Pesakit: (WIN)

Again, situasi di atas hanya applicable jika anda berlakon di klinik swasta. Jika anda pergi ke klinik kerajaan dan jumpa Doktor Zaahirah lagi, dia akan minta bukti ok. Dia akan bagi anda plastik dan anda mesti beri najis mutawasitoh untuk dikaji. Taktaula dikaji di dalam makmal ataupun untuk dihidu. Kalau ada masa bolehla pergi cari tahi kucing di luar tapi dibawah tekanan mesti kita keluar bilik doktor lepastu tak masuk-masuk balik dah.

3) Pening kepala

Ini adalah alasan yang common juga, popular kerana tak dapat nak dibuktikan serta merta. So just reka je cerita "Emm tadi saya naik tangga di rumah. Lepastu saya tiba-tiba rasa kepala berat, pandangan menjadi gelap, berpusing-pusing (jari telunjuk buat gaya pusing-pusing) dan nak jatuh" Doktor serta merta akan cakap, "Hmm ini vertigo ni" (disusuli dengan penjelasan panjang lebar yang anda mungkin tak faham tetapi anda just angguk-angguk saja). Perlu saya ingatkan ke ini hanya berkesan di klinik swasta? Kalau jumpa Dr Zaahirah nanti dia suruh kau buat MRI cek otak.

4) Senggugut

Ahah. Alasan yang kerap digunakan oleh gadis. Lelaki sotong usah cuba-cuba nak gunakan alasan ini hoccay. Kelebihan menggunakan alasan ini adalah doktor tak akan minta pun sampel darah haid dari pad Kotex anda. So kalau anda tak senggugut pun memang tiada masalah untuk gunakan skil penipuan ini. Kalau nak nampak lagi real, minta je doktor cucuk punggung anda dengan dadah. Kompem dapat MC. Tapi jangan pula terbawa-bawa character tu sampai ke rumah lepastu membebel tak henti-henti kat suami ataupun pakwe jika anda bersekedudukan, mudah mengalir air mata serta makan berlebihan macam orang senggugut sebenar.

Begitulah antara taktik-taktik keji yang sering digunakan untuk mendapatkan cuti sakit. Tak usah menipu, anda semua pernah menggunakan teknik di atas bukan? Ke ada teknik yang lebih hebat dan meyakinkan? Ayuh kongsikan bersama. Namun begitu harus dinyatakan di sini yang saya tidaklah sewenang-wenangnya menggunakan taktik di atas kerana saya bukan selalu MC pun sebab saja bekerja di Cyberjaya tak jem dan kerja saya bukannya stress sangat pun so takdelah rasa nak ambil MC kan. Hihi kenyataan tersebut harus dibuat kerana mana tahu boss baca blog aku lalu bila aku MC betul-betul dia tak percaya pulak nanti kan dah susah. Ok ni aku jumpa kat Internet boleh print dan bubuh sendiri berapa hari nak cuti. Saya tidak akan bertanggungjawab di atas tindakan tatatertib yang dikenakan kepada anda jika kantoi.




2 comments:

  1. Slalu bg alasan ganstrik stngah dktor sruh baring sbb nk check perut ada plak dktor just tekan perut kt situ jugak sbb takot org tipu cmferm dpt mc🤣

    ReplyDelete
  2. Macam mana pula setiap kali MC mesti Isnin? Tiap tiap kali pergi klink berlainan. Engineer pun buat macam tu. Kalau ada surat doctor, walaupun tahu tipu, pun tak dpt buat apa-apa.

    ReplyDelete